Het coronavirus verplicht bedrijven tot thuiswerken !
De epidemiologische crisis die we momenteel doormaken verstoort onze gewoontes, ons privé leven en zeker ons professioneel leven. Bedrijven moeten, in een record tijd hun strategie aanpassen, de economische schade beperken en vooral hun manier van werken aanpassen om hun personeel te beschermen.
Hoe beschermt u uw personeel tijdens de crisis? Thuiswerken of werkloosheid Covid-19?
Bedrijven moeten proberen om de crisis te overleven door vooral hun medewerkers te beschermen maar eveneens de economische schade te beperken.
We merken 3 soorten bedrijven tijdens de crisis:
- Bedrijven die tot nu toe nooit thuiswerkers hebben ingeschakeld
- Bedrijven die thuiswerken al gedeeltelijk gebruikte voor de crisis
- Bedrijven die het thuiswerken niet kunnen inzetten
Een bedrijf, die tot nu toe geen thuiswerkers had, heeft enkele maatregelen moeten nemen om het thuiswerken te kunnen inschakelen: draagbare pc’s, veilige serverconnectie van op afstand, verdeling van het werk, begeleiding van thuiswerkers, opzet van regels voor de controle van thuiswerkers, link met het sociaal secretariaat verzekeren, regelmatig contact houden met de medewerkers (Webinars, virtuele vergaderingen…), gedetailleerde communicatie week per week, enz.
Voor bedrijven die reeds gebruikt maakten van thuiswerken voor enkele collega’s, enkel dagen per week, is de opzet van het thuiswerken in full time veel eenvoudiger: uitbreiden van de thuiswerkers in full time, delen van ervaring van de gebruikelijke thuiswerkers met de medewerkers die thuiswerken niet gewoon zijn, regelmatige evaluatie van de situatie, enz.
Spijtig genoeg is het voor sommige bedrijven niet mogelijk om het thuiswerken in te voeren en moeten ze medewerkers op Covid-19 werkloosheid (of andere werkloosheid) zetten of praktische aanpassingen doorvoeren in de kantoren om de veiligheid van het personeel te garanderen (installatie van plexi, verspreiding van de bureaus, ter beschikking stellen van handgel, mondmaskers, handschoenen…).
Waarmee moet u rekening houden voor het gedwongen thuiswerken?
Het invoeren van thuiswerken brengt aanpassingen met zich mee:
- Praktische aanpassingen: draagbare pc’s, privé gsm, beveiligde serverconnectie, printers/schermen/klavieren/computermuizen…
- Afzondering van werknemers en dus gebrek aan contacten
- Beheer van het werk binnen een privé omgeving (beheer van de kinderen, andere thuiswerkers in huis…)
- Compensatie voor privé kosten tegenover het thuiswerken (stijging van het verbruik van elektriciteit, water…)
- Invoer van controlesysteem voor thuiswerkers
- Opzet van virtuele communicatie en aanpassing tegenover de “live” communicatie
- Beheer van werkplanningen
Deze aanpassingen moet u zien als een investering op lange termijn die zeer van toepassing zal zijn in de toekomst.
Hoe beheer je het beste thuiswerken?
In het algemeen vraagt thuiswerken, gedwongen of regulier, een zeker vertrouwen tussen medewerkers en het management. Een goede vertrouwen is een belangrijke basis voor het invoeren van thuiswerken binnen uw bedrijf.
Kelio is de ideale oplossing om home working te beheren. Ontdek hoe de nieuwe versie van Kelio u de mogelijkheid biedt om vanop afstand thuiswerken te beheren.
Dankzij Kelio, beschikken uw medewerkers over een eenvoudige interface aangepast aan de gebruikte device. Uw medewerkers kunnen dus op hun smartphone, tablet of pc badgen om hun gepresteerde uren te melden.
In deze tijden van decentralisering, is het belangrijk voor bedrijven dat de HR afdeling en het personeel steeds toegang krijgen tot het Kelio systeem. Kelio on Demand is een oplossing in SaaS (Software as a Service) en biedt een virtuele en veilige opslag van hun gegevens. Hun gegevens blijven dus overal en te allen tijde beschikbaar vanaf alle internetbrowers.
Ontdek de nieuwe versie van Kelio !