• Home
  • Bronnen
  • Blog
  • Human resources management: beste praktijken en opdrachten
Human resources management: beste praktijken en opdrachten

Personeelsbeheer of human resources management is essentieel voor elke organisatie.

Het omvat een reeks praktijken gericht op het werven, ontwikkelen, motiveren en behouden van werknemers. Het gaat verder dan alleen het administratief beheren van salarissen; het creëert een positieve werkomgeving, bevordert het welzijn van werknemers en ontwikkelt hun vaardigheden.

In een tijd waarin de verwachtingen evolueren en de concurrentie om talent intens is, is effectief human resource management cruciaal voor organisatorisch succes.

Dit artikel verkent de belangrijkste aspecten van personeelsbeheer en biedt praktisch advies voor hedendaagse managers.

Wat zijn de verschillen tussen personeelsbeheer en human resources management?

Personeelsbeheer onderscheidt zich van hrm human resources management op verschillende manieren. Deze organisatie draait om twee assen, de eerste is bureaucratisch en concreet.

Bovenal moet het administratieve aspect met betrekking tot werknemers binnen het bedrijf worden opgevolgd. Dit gedeelte is gericht op het bijhouden van werktijden, het beheren van verlof en andere gerelateerde taken met personeelsadministratie. Deze dienst houdt ook rekening met overuren en vrije dagen. HR administratie en HR beheer verschillen in hun doelstellingen

Wat het personeelsbeheer betreft, lijkt het concept strategischer. Het toegewezen team aan deze functie is verantwoordelijk van de opleiding van de werknemers van het bedrijf. Zij heeft ook als rol om nieuwe personeelsleden te rekruteren, met een formele arbeidsovereenkomst

Om deze bijkomende medewerkers aan te werven, gaat de HR-afdeling aan de slag met de rekrutering. Hij selecteerd kandidaten en voert vervolgens interview door om de juiste persoon voor de functie de vinden.

Hierin creëren de manager en HR-assistenten indirect waarde voor het bedrijf. In bepaalde gevallen, wordt deze dienst geexternaliseerd aan een gespecialiseerde cabinet. De rekrutering van nieuwe talenten drijft de strategie van het bedrijf

Human resources management zal ook betrekking hebben op het beheer of de implementatie van HR-processen (voorbereiding, onboarding, crossboarding, offboarding).

Wat zijn de taken en missies van human resource management?

Tijdregistratie

De werktijden zijn veelvoudig en hebben verschillende kenmerken. Afhankelijk van de organisatie van het bedrijf is het noodzakelijk om verschillende schema's en soorten contracten te beheren, zoals deeltijdwerk. Sommige zijn regelmatige en andere variabelen, met de behoefte aan gepersonaliseerde berekeningen op basis van de situatie van elke werknemer.

Afwezigheids- en verlofbeheer

Deze periodes, die al lang ingepland of geïmproviseerd gepland zijn, vereisen een rigoureuze administratie en beheer. Er bestaan verschillende afwezigheidsredenen: ziekte, moederschap, missies ter plaatse of extern, enz...

Hier ook vereist de organisatie het uitvoeren van een opvolging op maat. Het is ook noodzakelijk om bewijs aan te vragen en te verkrijgen bij afwezige werknemers.

Beheer van de arbeidsovereenkomsten

Wettelijk gereglementeerde contracten voor bepaalde tijd, vaste contracten en deeltijdcontracten zijn overeenkomsten tussen de werkgever en de werknemer. Ze zijn geformaliseerd via documenten met alle juridische kennisgevingen, naast de toestemming van beide partijen. De specifieke kenmerken en clausules van elk contract vereisen nauwgezette aandacht van de betrokken afdeling.

De gegevens naar het sociaal secretariaat sturen voor de loonuitbetaling

Het verstrekken van gegevens voor de beloning van werknemers maakt deel uit van de taken, als onderdeel van het administratief beheer. Naast de cijfers wordt rekening gehouden met de door de werkgever toegekende voordelen (telefoon, auto of andere).

Een HR software met interface naar het sociaal secretariaat biedt de mogelijkheid om alle variabelen door te sturen voor de loonuitbetalingen. Het kunnen tijdregistratiegegevens betreffen zoals gepresteerde uren, overuren, afwezigheidsdagen, ...

Hoe de juiste software kiezen voor human resource management?

De implementatie van een software voor personeelsadminsitratie heeft verschillende voordelen. De uitdagingen van bedrijfsbeheer worden steeds belangrijken, in sectoren die zeer concurrerend zijn geworden.

Met de juistemanagement tools, wordt het eenvoudiger om menselijke vaardigheden te richten op productievere taken. Door dit tijdrovende werk niet toe te vertrouwen aan de stafchef of assistenten, wint het bedrijf aan efficiëntie.

Een softwareoplossing wordt als platform gebruikt voor het centraliseren van alle benodigde personeelsinformatie. Deze gebruiksvriendelijke digitale interface verbetert de interne communicatie binnen de groep, evenals de teamspirit tussen medewerkers. Ze kunnen ook zelf professionele stappen ondernemen, onder andere voor hun verlofaanvragen.

De toekomstige medewerkers kunnen tijdens het rekruteringsproces ook via deze tool nuttige informatie invoeren. het is dus een win/win-systeem, even voor de HR-managers dans voor de andere medewerkers. Vanuit het oogpunt van administratie en sociale relaties is alles in orde.

Verbeter uw administrative productiviteit

Dankzij de Kelio management software kunt u alle benodigde informatie uit de adminstrative bestanden van werknemers centraliseren. Het bespaart ook tijd bij het opstellen van uw rapporten en balansen. Onder de functies van dit hulpmiddel stelt de mogelijkheid om tal van grafische aanpassingen te maken gebruikers in staat om direct individuele dashboards te produceren.

Kelio biedt niet minder dan dertig criteria per werknemer om hun dossier zo goed mogelijk te personaliseren. Dit document is eenvoudig in real-time bij te werken. De nationale regelgeving vereist steeds meer cijfermatige gegevens van werkgevers. Deze gegevens worden gemakkelijk berekend en verzonden met de beveiligde softwareoplossing Kelio.

Als een echte tool voor gedigitaliseerd administratief beheer, ondersteunt dit programma de HR-directie. Dankzij de gemakkelijke opvlging van elke werknemer gedurende zijn hele loopbaan ter plaatse.

Vanaf de "onboarding"-fase bevrijdt de bespaarde tijd andere tijdsblokken voor taken die niet geautomatiseerd kunnen worden. Minder tijd besteed aan niet-productieve administratie, dat is de gegarandeerde "plus" van Kelio!

Beheer de administratie van alle werknemers op één plek.

Als een veelzijdige beheerondersteuning biedt Kelio toegang tot het gedetailleerde dossier van elke werknemer. Deze tool biedt de mogelijkheid om het hele personeelsbestand te superviseren en bepaalde gegevens te vergelijken.

Het systematisch archiveren van alle documenten die door een werknemer worden verstrekt, voorkomt het risico van verloren of verkeerd geclassificeerde bewijsstukken.

Voor verplichte medische controles en certificeringen voor bepaalde beroepen wordt het proces gegroepeerd aangestuurd via Kelio.

De eenvoud en centralisatie die de gegevensbeheer van werknemers verbeteren, gaan hand in hand met veilige opslag. Alleen geautoriseerde personen die gemachtigd zijn om zich aan te melden bij dit platform voor groepsbeheer hebben toegang tot de informatie. Aan de andere kant kunnen werknemers hun eigen ruimte raadplegen als professionals en indien nodig nieuwe gegevens doorgeven. Administratie en beheer kunnen dus zonder problemen worden gecombineerd.

Verbind uw tijdregistratiesysteem met uw software.

In overeenstemming met de voorschriften van de Arbeidswet, houden de werkgevers de activiteiten van hun werknemers bij. Om dit te doen, maken zij gebruik van een tijdsregistratiesysteem. Ongeacht het type kan dit digitale apparaat worden verbonden met het Kelio-programma.

De individuele werktijden worden dus ook geclassificeerd samen met de andere gegevens met betrekking tot elke werknemer. De twee tools zijn compatibel, wat u een stap van gegevensoverdracht bespaart. Deze communicatie waarborgt ook de vertrouwelijkheid met betrekking tot de gewerkte uren van iedereen, die worden verwerkt binnen een professioneel kader.

Onderteken uw documenten op afstand.

Vanuit de HR-software Kelio kunt u uw administratieve documenten verzenden die zijn geparafeerd met een elektronische handtekening. Nu onmisbaar, is de elektronische handtekening de meest veilige in termen van authenticiteit.

Gebaseerd op een cryptogram, is de geldigheid ervan echt, in tegenstelling tot een handtekening op een gescand document. Onvervalsbaar, het voorkomt ook tijdrovende afspraken voor handmatige handtekeningen.

Het digitaliseren van al uw ondertekeningsprocedures, met werknemers of andere gesprekspartners, bespaart u ook kostbare tijd.

Het artikel delen